Τουλάχιστον 108 νεκροί και 4.000 τραυματίες – Αγωνιώδεις οι προσπάθειες για τη διάσωση εγκλωβισμένων – Πάνω από 3 δισ. δολάρια το κόστος της καταστροφής.
Μάχη με τo χρόνο δίνουν οι διασώστες για να ανασύρουν εγκλωβισμένους από τα χαλάσματα της Βηρυτού, μετά τη χθεσινή έκρηξη που προκάλεσε τον θάνατο τουλάχιστον 108 ατόμων, ενώ πάνω από 4.000 άτομα τραυματίστηκαν.
Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση του Λιβάνου αποφάσισε να θέσει σε κατ’ οίκον περιορισμό όλους τους αξιωματούχους του λιμανιού της Βηρυτού που ήταν υπεύθυνοι για τις αποθήκες και την ασφάλεια, αναφέρουν υπουργικές πηγές στο Reuters.
Κάθε φορά που τα σωστικά συνεργεία ανασύρουν κάποιον ζωντανό από τα συντρίμμια, οι παριστάμενοι ξεσπούν σε πανηγυρισμούς. Ένας από τους διασωθέντες ήταν ένας νεαρός άνδρας, που είχε εγκλωβιστεί κάτω από ένα γκρεμισμένο κτήριο για άνω από 10 ώρες. Μόλις τον ανέσυραν, μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο.
Second compilation video of the #Beirut explosion#PrayForBeirut#PrayForLebanon pic.twitter.com/CfsoaPgGKR
— Heshmat Alavi (@HeshmatAlavi) August 5, 2020
Έντονο είναι το πρόβλημα της στέγασης, καθώς εκτιμάται ότι πάνω από 300.000 άνθρωποι έχουν εκτοπιστεί. Ο Ερυθρός Σταυρός του Λιβάνου έσπευσε να δημιουργήσει προσωρινά καταφύγια με τρόφιμα, είδη υγιεινής και βασικές ανάγκες, για να στεγάσει έως και 1.000 οικογένειες.
Όλοι βρίσκονται σε επιφυλακή. Κάτοικοι, ξενοδοχεία, σχολεία και φορείς προσφέρουν καταφύγιο σε όσους έχουν ανάγκη, ενώ οι προσπάθειες συντονίζονται μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, στο hashtag #ourhomesareopen.
Αμέλεια δείχνουν οι αρχικές έρευνες
Παράλληλα με τις προσπάθειες των αρχών για τη διάσωση των εγκλωβισμένων και τη στέγαση των αστέγων, εξελίσσονται και οι έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι αιτία της έκρηξης είναι η αδράνεια και αμέλεια ετών, σχετικά με την αποθήκευση εξαιρετικά εκρηκτικού υλικού στο λιμάνι της Βηρυτού. Ήδη από τις πρώτες ώρες μετά την έκρηξη, ο πρωθυπουργός και η προεδρία δήλωσαν χθες πως 2.750 τόνοι νιτρικού αμμωνίου, χημικού λιπάσματος που μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί επίσης για την κατασκευή βομβών, ήταν αποθηκευμένα επί έξι χρόνια στο λιμάνι χωρίς οποιαδήποτε μέτρα ασφαλείας.
«Είναι αμέλεια», δήλωσε η επίσημη πηγή στο Reuters και πρόσθεσε πως το θέμα της ασφαλούς αποθήκευσης είχε εγερθεί σε πολλές επιτροπές και δικαστές και «τίποτα δεν έγινε» προκειμένου να εκδοθεί μια εντολή απομάκρυνσης ή καταστροφής του εξαιρετικά εύφλεκτου υλικού. Η ίδια πηγή ανέφερε ότι μια πυρκαγιά ξεκίνησε από την αποθήκη 9 του λιμανιού και επεκτάθηκε στην αποθήκη 12, όπου ήταν αποθηκευμένο το νιτρικό αμμώνιο.
There is hope in #Beirut
Rescued from under the rubble after more than ten hours#PrayForBeirut#PrayForLebanonpic.twitter.com/HEKbu4UScS
— Heshmat Alavi (@HeshmatAlavi) August 5, 2020
Αγνόησαν τα έγγραφα και τις ειδοποιήσεις
Ο Μπάντρι Ντάχερ, γενικός διευθυντής των Τελωνείων του Λιβάνου, δήλωσε σήμερα στο τηλεοπτικό δίκτυο LBCI πως τα τελωνεία είχαν στείλει έξι έγγραφα στο δικαστικό σώμα προειδοποιώντας ότι το υλικό συνιστούσε απειλή. «Ζητήσαμε την επανεξαγωγή του αλλά αυτό δεν συνέβη. Αφήνουμε τους ειδικούς και εκείνους που τους αφορά να προσδιορίσουν γιατί», είπε ο Ντάχερ. Άλλο πρόσωπο που σχετίζεται με υπάλληλο ανέφερε ότι ομάδα που είχε επιθεωρήσει το νιτρικό αμμώνιο πριν από έξι μήνες προειδοποίησε πως αν δεν μετακινηθεί «θα ανατινάξει όλη τη Βηρυτό».
Το Reuters επικαλείται δύο έγγραφα, βάσει των οποίων τα Τελωνεία του Λιβάνου είχαν ζητήσει από το δικαστικό σώμα το 2016 και το 2017 να ζητήσει από «την αρμόδια ναυτιλιακή υπηρεσία» να επανεξαγάγει ή να εγκρίνει την πώληση του νιτρικού αμμωνίου, το οποίο είχε απομακρυνθεί από ένα φορτηγό πλοίο, το Rhosus, και είχε εναποτεθεί στην αποθήκη 12, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια του λιμανιού. Παρόμοια αιτήματα φέρεται ότι είχαν υποβληθεί το 2014 και το 2015.
Πώς βρέθηκε το νιτρικό αμμώνιο στις αποθήκες
Το Shiparrested.com, ένα βιομηχανικό δίκτυο που ασχολείται με νομικές υποθέσεις, είχε αναφέρει το 2015 ότι το Rhosus, που είχε σημαία Μολδαβίας, έδεσε στη Βηρυτό τον Σεπτέμβριο του 2013 λόγω τεχνικών προβλημάτων κατά το ταξίδι του από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη με 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου.
Κατά την επιθεώρηση, απαγορεύτηκε ο απόπλους του πλοίου και λίγο μετά εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες του, με αποτέλεσμα διάφοροι πιστωτές να προβάλουν νομικές διεκδικήσεις.
«Λόγω των κινδύνων που συνδέονταν με την παραμονή του νιτρικού αμμωνίου πάνω στο πλοίο, οι λιμενικές αρχές άδειασαν το πλοίο και μετέφεραν το φορτίο του στις αποθήκες του λιμανιού», ανέφερε.
Πηγή: protothema.gr