Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας οι σχολές του Σταμάτη Μαλέλη, η New Media Studies και το Κέντρο Αθλητικού Ρεπορτάζ, διοργάνωσαν ένα σεμινάριο επικοινωνίας, με εισηγητή και εμπνευστή τον διακεκριμένο καθηγητή Επικοινωνίας, Ανδρέα Θεοδωρακόπουλο, όπου αναπτύχθηκε και έγινε εμβάθυνση στην επιστήμη της Επικοινωνίας.
Με τον κ. Μαλέλη στο τιμόνι των σχολών τίποτα δεν μένει στην τύχη του, η εκπαίδευση δεν σταματά μόνο στη διδασκαλία των μαθημάτων, αλλά για μία ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη εικόνα, πραγματοποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα σεμινάρια που στοχεύουν στην ένταξη των φοιτητών στην δημοσιογραφική πραγματικότητα. “Επικοινωνιακός δεν γεννιέσαι, γίνεσαι” ο τίτλος του σεμιναρίου και με συμμετοχή όλων των σπουδαστριών και σπουδαστών των δύο σχολών, καταφέραμε να οργανώσουμε τον τρόπο που συναναστρεφόμαστε, τα λάθη που τυχών κάνουμε και το πώς μπορούμε να πετύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στην επαφή με τους γύρω μας.
Λίγα λόγια για τον Ανδρέα Θεοδωρακόπουλο
Ο Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος, γεννήθηκε στο Αίγιο. Μεγάλωσε στα Εξάρχεια και νιώθει πολίτης του κόσμου. Σπούδασε στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών μάρκετινγκ και διοίκηση επιχειρήσεων. Απόκτησε MBA από το Kingston University.Εργάστηκε στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, στη διαφήμιση, στην πολιτική επικοινωνία και στην εκπαίδευση που είναι η μεγάλη του ερωμένη όπως λέει. Έχει ταξιδέψει σε σαράντα οκτώ χώρες και στα κατεχόμενα αλλά δεν το μετρά.Πιστεύει στον άνθρωπο και στην επιστήμη.Είναι περήφανος για τα δύο του παιδιά και που έπεισε έναν άνθρωπο να γίνει αιμοδότης. Διαβάζει ποίηση, γράφει βιβλία και συλλέγει.
Όλα όσα μας είπε ο Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος, για την επιστήμη της επικοινωνίας που τόσο καλά γνωρίζει, ακολουθούν στον απολαυστικό διάλογο που είχαμε
Μπορείτε να μας αναφέρετε τον σκελετό του σεμιναρίου;
Το σεμινάριο είχε τον τίτλο “Επικοινωνιακός δεν γεννιέσαι γίνεσαι” , έχει να κάνει με την βελτίωση του κάθε ανθρώπου γύρω από τον τρόπο που επικοινωνεί. Το βασικό πρόβλημα επικοινωνίας που έχουμε με τους άλλους είναι ότι αρνούμαστε την διαφορετικότητα που έχουν και προσπαθούμε να βρούμε επιχειρήματα και να επιβάλλουμε αυτό που θέλουμε, χωρίς καν να ακούσουμε τον άλλο ή χωρίς να ερμηνεύσουμε την συμπεριφορά του. Αυτό που προσπαθεί να κάνει το σεμινάριο είναι να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας των ανθρώπων όταν επικοινωνούν.
Αναφερθήκατε στον όρο διαφορετικότητα μιλάτε όμως για κάθε μορφή ” διαφορετικότητας”;
Βέβαια, κάθε μορφή διαφορετικότητας και πολύ περισσότερο στην συμπεριφορά. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν τους αρέσει να τους πλησιάζουν, ενώ υπάρχουν και άλλοι που πλησιάζουν κάποιον. Οι δύο αυτοί τύποι ανθρώπων έχουν μία διαφορετικότητα. Άρα ο ένας από τους δύο πρέπει να σεβαστεί τη διαφορετικότητα του άλλου, αν δεν τη σεβαστεί τότε αρχίζουν τα προβλήματα στην επικοινωνία. Να ξέρετε όμως, ότι δεν υπάρχει μη επικοινωνία, υπάρχει μόνο κακή επικοινωνία που οδηγεί σε αδιέξοδα, προστριβές και αυτό πρέπει να αποφεύγεται. Πρέπει να επιτυγχάνονται οι στόχοι.
Για παράδειγμα, φανταστείτε να πάτε στον προϊστάμενό σας και να του ζητήσετε άδεια για μία ημέρα και εν τέλη να εξελιχθεί σε έναν τεράστιο καβγά και να βγείτε εσείς έξω και να πείτε ” του τα είπα έξω από τα δόντια”. Το θέμα όμως είναι να πήρες την άδεια. Αφού δεν πήρες την άδεια τότε δεν επιτεύχθηκε ο στόχος.
Τί θα θέλατε να περάσετε και να διδάξετε στα παιδιά που σας παρακολούθησαν;
Σε κάθε κίνηση της ζωής τους που είναι σοβαρές και άπτονται στο επαγγελματικό τους μέλλον, να βάζουν στόχο και να προσπαθούν να τους πετύχουν.
Σε ποιούς πιστεύετε ότι απευθύνεται το συγκεκριμένο σεμινάριο επικοινωνίας;
Στον ελληνικό χώρο απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους. Ειδικά σε υποψήφιους δημοσιογράφους οι οποίοι είναι άνθρωποι της επικοινωνίας.
Στο σεμινάριο μιλήσατε στα παιδιά για τις κατηγορίες των ανθρώπων Κ – Ε – Σ- Π είναι τυχαία τα γράμματα αυτά που χρησιμοποιείται;
Δεν είναι τυχαία αλλά δεν θα ήθελα να πω και τι σημαίνουν, γιατί είναι μία επιστημονική δουλειά που έχει γίνει. Κάνω συχνά τέτοια σεμινάρια που θα μπορούσε όποιος ενδιαφέρεται να τα παρακολουθήσει και να δει όλο το σκεπτικό γιατί αν αρχίσω να εξηγώ εις βάθος το σεμινάριο δεν έχει νόημα.
Είναι λογικό να είμαστε συνδυασμοί 4 τύπων;
Είναι γεγονός δεν έχει σημασία αν είναι σωστό ή λάθος, αυτό ισχύει.
Ποιά είναι τα κυριότερα σημεία που αν προσέξουμε σε κάποιον και να καταλάβουμε σε ποια κατηγορία ανήκει;
Αρχικά είναι ο τρόπος που ντύνεται, που κινεί τα χέρια, οι λέξεις που χρησιμοποιεί.
Άρα υπάρχουν συνδυασμοί που είναι πιο λειτουργικοί από κάποιους άλλους;
Υπάρχουν συνδυασμοί που είναι πιο λειτουργικοί αλλά η ουσία του πράγματος είναι να καταφέρει ο καθένας από εμάς να προσαρμόζεται στη συμπεριφορά του άλλου, ώστε να πετυχαίνει το στόχο του, ανάλογα με το επίπεδο επικοινωνίας που έχουν. Δεν ζητάμε από κανέναν να αλλάξει κάτι, παρά μόνο να προσαρμόζει την συμπεριφορά του κάθε φορά. Για παράδειγμα, ένα πανίσχυρο ζώο που εξαφανίστηκε από τη γη είναι οι δεινόσαυροι. Αυτό έγινε γιατί αρνιόντουσαν να προσαρμοστούν.
Αν κάποιοι συνδυασμοί από αυτούς δεν μπορούν να λειτουργήσουν αλλά χρειαστεί να συνεργαστούν γίνεται;
Θα γίνει μόνο αν προσαρμοστούν, αλλιώς το αποτέλεσμα δεν θα είναι το αναμενόμενο και θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο.
Σε περίπτωση που προκύπτουν προβλήματα στον εργασιακό χώρο ή όπου αλλού για να μην έχουμε προβλήματα θα πρέπει ανάλογα με τα άτομα που συναναστρεφόμαστε και την κατηγορία που ανήκει ( Κ-Ε – Σ- Π ) να έχουμε και την ανάλογη συμπεριφορά;
Θα πρέπει να το λέμε έτσι ώστε ο άλλος να χαίρεται να το ακούει. Υπάρχουν άνθρωποι, που μπαίνουν σε ένα κατάστημα για να αγοράσουν ένα ρούχο και λέει η πωλήτρια έχω κρατήσει ένα ρούχο για εσάς, που νομίζω ότι σας ταιριάζει απόλυτα, οπότε αυτός επειδή δεν θέλει να αποφασίζουν οι άλλοι για εκείνον, παρότι που κάποιον άλλο μπορεί να τον τιμούσε.
Τί σημαίνει για εσάς να κάνετε ένα σεμινάριο και να έχει μεγάλη συμμετοχή τόσο από το Κέντρο Αθλητικού Ρεπορτάζ όσο και από την New Media Studies;
Ήταν συγκινητική τόσο η ποσοτική συμμετοχή όσο και η ποιοτική. Είναι χαρά ξέρετε για έναν δάσκαλο να βλέπει τα παιδιά να τον κοιτούν στα μάτια, ικανοποιεί ανώτερες ανάγκες. Με συγκίνησε όλο το ενδιαφέρον των παιδιών του προσωπικού της σχολής που με κάλεσε αλλά και της διοίκησης και τελικά είχαμε μία άριστη συνεργασία.
Άρα κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου υπήρξε συμμετοχή των παιδιών που το παρακολούθησαν.
Ναι υπήρξε πολύ μεγάλη συμμετοχή και μάλιστα στο διάλειμμα που κάναμε για λίγο, επί της ουσίας δεν έκανα διάλειμμα γιατί ερχόντουσαν τα παιδιά και με ρωτούσαν για διάφορα πράγματα που είχαν απορίες, βέβαια σε καμία περίπτωση δεν το λέω ως παράπονο, αλλά ως μία ευχάριστη εξέλιξη.
Πείτε μας και κάποια πράγματα για εσάς, έχουμε δει ότι έχετε σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων και μάρκετινκ στο οικονομικό πανεπιστήμιο Αθηνών, όμως επιλέξατε να ασχοληθείτε με το κομμάτι της επικοινωνίας. Τί ήταν αυτό που σας κέρδισε στην επικοινωνία;
Η επικοινωνία είναι το Α-Ω στην ζωή μας. Φανταστείτε ότι η ελληνική γλώσσα έχει 80 εκατομμύρια λέξεις, όπως είπε η καθηγήτρια McDonald, δεν υπάρχει ούτε μία ελληνική λέξη που να αποτυπώνει την έννοια μη επικοινωνία και δεν υπάρχει γιατί δεν υφίσταται τέτοια κατάσταση, ο άνθρωπος ανά πάσα ώρα και στιγμή επικοινωνεί, μπορεί να επικοινωνεί κακά, αναποτελεσματικά, ασύγχρονα, σε διαφορετικό επίπεδο, με παρεξήγηση όσον αφορά την έννοια των λέξεων, αλλά παρ΄όλα αυτά ο άνθρωπος πάντα επικοινωνεί. Ο ένας λοιπόν λόγος είναι αυτός της εκπαίδευσης, γιατί είναι μία συγκλονιστική δραστηριότητα για έναν άνθρωπο, αφού έρχεται σε επαφή με νέους ανθρώπους, παίρνει και δίνει ταυτόχρονα, είναι η πιο διαδραστική δραστηριότητα του ανθρώπου.
Της Χρύσας Σκουρολιάκου