Φωτιά σε αεροπλάνο της Japan Airlines: Οι κρίσιμες λεπτομέρειες που έσωσαν τις 379 ψυχές

japan-aeroplano-1

Τα 90 δευτερόλεπτα της εκκένωσης «θαύμα» από το πλήρωμα του Airbus A350 και τα σενάρια για το πώς προκλήθηκε η μυστηριώδης σύγκρουση

Ενενήντα δευτερόλεπτα. Τόσο χρειάστηκε το πλήρωμα του αεροσκάφους της Japan Airlines που συγκρούστηκε με αεροπλάνο της ιαπωνικής ακτοφυλακής στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, να το εκκενώσουν. Σε ενάμισι λεπτό, βγήκαν από το φλεγόμενο Airbus A350, 379 άνθρωποι- όσοι επέβαιναν σε αυτό. Και ενώ οι αρχές ερευνούν τα αίτια της μυστηριώδους σύγκρουσης με το αεροσκάφος της ακτοφυλακής που μετέφερε βοήθεια για τους πληγέντες του σεισμού (στο οποίο οι 5 από τους 6 επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους), όλοι μιλούν για μια εκκένωση- «θαύμα», χάρη στην οποία σώθηκαν οι ζωές των 367 επιβατών και του πληρώματος των Ιαπωνικών Αερογραμμών.

Δεν ήταν όμως «θαύμα». Οι ειδικοί εξηγούν ότι η επιτυχής εκκένωση του Airbus που είχε τυλιχτεί στις φλόγες οφείλεται σε έναν συνδυασμό σύγχρονων κανονισμών ασφαλείας και της αυστηρής κουλτούρας ασφαλείας της Japan Airlines. Το πλήρωμα έκανε «απλώς» αυτό που είχε εκπαιδευθεί: Έμεινε ψύχραιμο και οδήγησε τους επιβάτες με τάξη και ταχύτητα στην ασφάλεια, πρώτα στην φουσκωτή τσουλήθρα που ξεδιπλώνεται και φουσκώνει αυτόματα μετά από ατύχημα και έπειτα εκτός του αεροπλάνου.

Αυτή η αντίδραση του πληρώματος δεν ήταν ακριβώς έκπληξη. Τα μέλη της JAL περνούν από σκληρή και λεπτομερή εκπαίδευση καθώς η αεροπορική εταιρεία έχει μια πολύ αυστηρή κουλτούρα γύρω από τις στάνταρ διαδικασίες και το να κάνουν τα πάντα σωστά. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που σε αυτή την περίπτωση το πλήρωμα φαίνεται να τα κατάφερε τόσο καλά. Πού εδράζεται αυτή η κουλτούρα;

Στα κεντρικά γραφεία της Japan Airlines, από το 2005 εκτίθενται τα συντρίμμια της πτήσης 123 και οι ιστορίες των ανθρώπων που χάθηκαν σε αυτή. Είναι το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στο οποίο εμπλέκεται ένα μόνο αεροπλάνο και συνέβη στις 12 Αυγούστου 1985, όταν αεροπλάνο της Japan Airlines που εκτελούσε την πτήση Τόκιο- Οσάκα συνετρίβη, σκοτώνοντας 520 από τους 524 επιβαίνοντες. Παρότι, όπως αποδείχθηκε, αιτία της συντριβής ήταν ένα λάθος από τους τεχνικούς της Boeing στην ουρά του αεροσκάφους και επ’ ουδενί της αεροπορικής, αυτό τη στοιχειώνει τη JAL μέχρι και σήμερα. Είναι, άλλωστε και το μοναδικό δυστύχημα στην ιστορία της Japan Airlines.

Οι ιθύνοντες της εταιρείας λένε ότι οι νεοπροσληφθέντες σε αυτή, πρέπει να βλέπουν τα συντρίμμια και τις ιστορίες των ανθρώπων που χάθηκαν, για να έχουν συναίσθηση της ευθύνης που αναλαμβάνουν. Ότι πρέπει να κατανοήσουν πως πρέπει να είναι έτοιμοι να κάνουν ό,τι πρέπει να κάνουν όταν κάτι πάει στραβά. Και αυτό, καθώς φαίνεται, λειτουργεί καλά όταν συνδυάζεται με την πολύ σκληρή εκπαίδευση και την εμμονή και στην τελευταία λεπτομέρεια ασφαλείας. Γι’ αυτό και η Japan Airlines βαθμολογείται ως μια από τις πιο ασφαλείς του πλανήτη, με επτά αστέρια στην κατάταξη της Airlineratings.com.

Ταυτόχρονα, εκτός από την ταχύτητα και τον επαγγελματισμό του πληρώματος (το οποίο επέλεξε και τη σωστή πλευρά να ανοίξει τις εξόδους κινδύνου για να μην καούν οι επιβάτες) και την ψυχραιμία των επιβατών, σημαντικό ρόλο έπαιξε και το Airbus αυτό καθεαυτό. Μετά από μια σειρά δυστυχημάτων με καταστροφικές πυρκαγιές, τα σύγχρονα αεροσκάφη έχουν «ανοίγματα» κοντά στις εξόδους και μεγαλύτερες τσουλήθρες, ώστε να μπορούν οι επιβάτες να βγαίνουν πιο γρήγορα. Διαθέτουν επίσης περισσότερα και πιο ευδιάκριτα φωτεινά σήματα προς τις εξόδους κινδύνου για τους επιβάτες που δεν παρακολουθούν την ενημέρωση πριν από κάθε πτήση, ενώ οι καμπίνες είναι φτιαγμένες από υλικά που καθυστερούν, όσο γίνεται, την πυρκαγιά να φτάσει στους επιβάτες.

Τα σενάρια

Και καθώς το Airbus βρίσκεται εντελώς κατεστραμμένο και καμμένο στον διάδρομο προσγείωσης του Χανέντα, οι ειδικοί προσπαθούν να λύσουν το μυστήριο της σύγκρουσης των δύο αεροπλάνων. Η Japan Airlines έχει δηλώσει πως το πλήρωμά της είχε λάβει άδεια από τον Πύργο Ελέγχου για να προσγειωθεί -κάτι που επιβεβαιώθηκε χθες- οπότε το βάρος πέφτει στο πλήρωμα του δικινητήριου ελικοφόρου ASH-8 της ακτοφυλακής που μετέφερε τη βοήθεια στους σεισμόπληκτους.

Τα κυρίαρχα σενάρια είναι δύο: Ο πιλότος του αεροπλάνου του ακτοφυλακής που ήταν σε αναμονή για να απογειωθεί, μπήκε από λάθος στον διάδρομο για να απογειωθεί, ή ο Πύργος Ελέγχου καθοδήγησε λανθασμένα το μικρό ελικοφόρο στον διάδρομο. Σε κάθε περίπτωση, οι μαγνητοφωνημένες συνομιλίες μεταξύ των πληρωμάτων εδάφους και αέρος και τα μαύρα κουτιά των αεροσκαφών, θα δώσουν τις απαντήσεις…