Ο καταξιωμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης μιλάει για τις τρεις σπουδαίες παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη περίοδο στο Studio Μαυρομιχάλη αλλά και την ανάγκη του για καλό θέατρο.
Σκηνοθέτης, ηθοποιός και δάσκαλος υποκριτικής. Αποφοίτησε από την Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης το 1988. Σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σκηνοθέτησε πάνω από 25 παραστάσεις και έχει παίξει σε παραπάνω από 50. Επίσης έχει παίξει και σε πολλές τηλεοπτικές σειρές.
Είναι ιδρυτικό μέλος του Θεατρικού Οργανισμού «Νέος Λόγος» και Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο θέατρο Studio Μαυρομιχάλη, στην Αθήνα. Διδάσκει Υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης.
Ο Φώτης Μακρής όλα αυτά τα χρόνια αποδεικνύει την μεγάλη του αγάπη και την αφοσίωσή του στο θέατρο. Αυτό που τον ενδιαφέρει είναι να ανεβάζει έργα που μιλούν στην καρδιά των θεατών, έργα που μπορούν να μεταφέρουν μηνύματα και συναισθήματα.
«Όλα ξεκίνησαν ενώ ήμουν φοιτητής στο μαθηματικό στα Γιάννενα… Η σκηνοθεσία με ενδιέφερε από την αρχή αλλά στην πραγματικότητα το βλέπω ολικά το θέατρο. Σπούδασα στο Θέατρο Τέχνης και στο τρίτο έτος έπαιξα ένα πολύ μεγάλο ρόλο. Έτσι γλυκάθηκα και από την υποκριτική.. Αλλά με ενδιαφέρει όλη η λειτουργία του θεάτρου, στο σύνολό της. Θυμάμαι να κάθομαι ατελείωτες ώρες και να παρακολουθώ τον Κουγιουμτζή που ρύθμιζε τα φώτα στο θέατρο και αυτό γιατί μου αρέσει πάρα πολύ να δουλεύω με τους φωτισμούς στη σκηνή. Η σκηνοθεσία βέβαια το εμπεριέχει αυτό… Ο σκηνοθέτης είναι ο άνθρωπος που συνεργάζεται με τους πάντες και ελέγχει τα πάντα.. Έτσι λοιπόν παίζω και σκηνοθετώ πολλά χρόνια».
Ο Θεατρικός Οργανισμός «Νέος Λόγος» είναι η ομάδα που αγκαλιάζει τα όνειρά τους και στηρίζει το ασίγαστο πάθος τους για καλό θέατρο.. «Η ομάδα μας δημιουργήθηκε πριν από σχεδόν 29 χρόνια, περίπου το 1995, όπου έκανα και τη πρώτη μου σκηνοθεσία. Για πολλά χρόνια νοικιάζαμε θέατρα και ανεβάζαμε τις παραστάσεις μας. Ο επίσημος τίτλος είναι Θεατρικός Οργανισμός «Νέος Λόγος» από ένα κείμενο του Χειμωνά… Οι πρώτες μας παραστάσεις ήταν σε ένα χώρο που δεν υπάρχει σήμερα, στον Τεχνοχώρο του Γιάννη Κακλέα. Στην πραγματικότητα μέχρι το 2008 δεν είχαμε σταθερή στέγη. Εδώ και δεκαέξι χρόνια έχουμε τον δικό μας χώρο, το Στούντιο Μαυρομιχάλη στην οδό Μαυρομιχάλη. Αν και η πορεία μας δεν ήταν εύκολη κυρίως λόγω των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών που περάσαμε όλοι μας, καταφέραμε να αντέξουμε και να συνεχίζουμε να κάνουμε αυτό που αγαπάμε».
Οι παραστάσεις «Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών», «Το κιβώτιο» και «4 ΛΕΠΤΑ ΚΑΙ 12 ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ» είναι όλες δικές μας παραγωγές.
«Ξεκινώντας από το «Κιβώτιο» θα ήθελα να επισημάνω ότι η συγκεκριμένη παράσταση παίζεται ήδη οχτώ χρόνια. Έκανε πρεμιέρα τον Νοέμβριο του 2015… Μιλάμε για το αριστούργημα του Άρη Αλεξάνδρου που θεωρείται ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί στη χώρα μας τον 20ο αιώνα».
«Το Κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου
Στα τέλη του ελληνικού εμφυλίου πολέμου, μια ομάδα ανταρτών αναλαμβάνει μετά από σχετική εντολή του Γενικού Αρχηγείου να μεταφέρει, περνώντας μέσα από εχθρικό έδαφος, ένα κιβώτιο αγνώστου περιεχομένου, με παραλήπτες τη διοίκηση μιας ανταρτοκρατούμενης πόλης. Στη διάρκεια της αποστολής η ομάδα αρχίζει να χάνει τα μέλη της σταδιακά μέχρι που τελικά σώζεται ένας μόνο αντάρτης, ο οποίος τελικά κατορθώνει να παραδώσει το κιβώτιο. Όταν όμως φτάνει στον προορισμό του, διαπιστώνεται πως είναι άδειο και ο αντάρτης φυλακίζεται από τους άλλους συντρόφους του ως δολιοφθορέας…
«Όλο το μυθιστόρημα λοιπόν και κατ’ επέκταση η παράσταση αφορούν την προσπάθεια αυτού του ανθρώπου να αποδείξει την αθωότητά του, να δικαιολογήσει την ιδεολογία του και να καταλάβει τι ακριβώς έγινε. Στο τέλος βέβαια αποκτά υπαρξιακή μορφή καθώς προσπαθεί να κατανοήσει γιατί πίστεψε σε αυτή την ιδεολογία, ακόμη και αν έπρεπε να πιστέψει σε αυτή και πολλά ακόμη… Όπως καταλαβαίνετε το έργο θίγει υπαρξιακά αλλά και πολιτικά θέματα. Προσωπικά, το μυθιστόρημα το διάβασα έφηβος και θεωρώ ότι ήταν από τα πιο συγκλονιστικά πράγματα που μου έχουν τύχει στη ζωή μου. Έτσι, όταν ασχολήθηκα με το θέατρο ήθελα πολύ να το κάνω παράσταση και να το μεταφέρω στους θεατές. Δεν περίμενα να έχει τόσο μεγάλη απήχηση… Την παράσταση την έχουνε παρακολουθήσει πάνα από σαράντα χιλιάδες θεατές.. Η παράσταση βέβαια ταξίδεψε και σε τριάντα δύο πόλεις σε όλη την Ελλάδα και παίχτηκε και στην Κύπρο όπου εκπροσώπησα και την χώρα μας στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα το 2017 στην Πάφο».
«Το θέαρο (και η λογοτεχνία γενικότερα) είναι τέχνη της απορίας και των ερωτημάτων, όχι των τελεσίδικων απαντήσεων, και μάλιστα σε ζητήματα για τα οποία η ιστοριογραφία δεν συμφωνεί στις προσεγγίσεις και τα συμπεράσματά της. Είναι τέχνη μέχρις ενός σημείου αρχαιολογική: δοκιμάζει να αναδείξει τις στρώσεις των συναισθημάτων και των σκέψεων των ηρώων της, αποφεύγει όμως να προσφέρει έτοιμη τη μία και μόνη ερμηνεία τους.» Παντελής Μπουκάλας
«Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών» σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή, Στέλλας Κρούσκα και Κλεοπάτρας Τολόγκου, με τον Φώτη Μακρή στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
«Το έργο αρχικά ξεκίνησε ως ένας φόρος τιμής στην οδό Μαυρομιχάλη επειδή η συγκεκριμένη οδός υπήρξε καθοριστική στη ζωή μου και με έχει στιγματίσει. Εδώ και χρόνια λοιπόν με απασχολούσε η Μαυρομιχάλη ως προς την ονομασία της. Είχα διαβάσει πολύ και για τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και συζητώντας με τον Παντελή Μπουκάλα του ζητήσαμε ένα έργο πάνω στον συγκεκριμένο ήρωα. Έτσι και προέκυψε η παράσταση…»
Πόσο συνδεδεμένοι είμαστε με την ιστορία μας; Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ από ποια πρόσωπα ή ποια γεγονότα πήραν τα ονόματά τους οι οδοί και οι πλατείες που ζούμε ή εργαζόμαστε ή διασχίζουμε σε καθημερινή βάση; Έχουμε ποτέ επιχειρήσει αυτήν την μικρή σύνδεση με το παρελθόν μας;
«Πρόκειται για μονόλογο που απλώς παίζω δύο ρόλους, τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και τον Μαυρογένη που είναι επίσης ιστορικό πρόσωπο και συγγενής της Μαντώ Μαυρογένους. Η παράσταση ξεκίνησε πέρσι την άνοιξη και συνεχίζουμε και φέτος. Γενικά μας ενδιαφέρουν παραστάσεις που οδηγούν τον θεατή τουλάχιστον να σκεφτεί κάτι, να τον απασχολήσουν και μετά την παράσταση. Μόνο κατά αυτόν τον τρόπο μπορώ να δουλέψω εγώ, με κείμενο που θα έχει να μου δώσει κάτι και θα μπορέσω να το μεταφέρω και στον θεατή. Για αυτό και πολύ συχνά οργανώνουμε και συζητήσεις με τον κόσμο στο τέλος της παράστασης. Την περίοδο αυτή προσκαλούμε ιστορικούς και μαζί με τον Μπουκάλα μιλάμε για την επανάσταση και τα πρόσωπα εκείνης της περιόδου. Σας πληροφορώ ότι ο κόσμος γνωρίζει ελάχιστα για τον Πετρόμπεη. Το όνομά του είναι συνδεδεμένο με τη δολοφονία του Καποδίστρια και στο συλλογικό υποσυνείδητο είναι ένα αμφιλεγόμενο πρόσωπο. Από τη μεριά μας, αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι εκτός από τη δολοφονία του Καποδίστρια, ο Πετρόμπεης έχασε τα τρία του παιδιά και σαράντα εννέα δικά του άτομα στον αγώνα και παρόλαυτά ήταν φυλακισμένος για εσχάτη προδοσία… και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Η φράση που με αγγίζει πολύ σε αυτό το έργο είναι «φύγε μακριά πατρίδα από φατρίες γιατί αυτές έχουν καταστρέψει την χώρα..»».
«4 ΛΕΠΤΑ ΚΑΙ 12 ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ» του Τζέιμς Φριτς, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή
Ο 17χρονος γιος φαίνεται να εκπληρώνει τις φιλοδοξίες των γονιών του. Οι βαθμοί του είναι καλοί, στο σχολείο τον εκτιμούν και απομένουν μόνο οι τελικές εξετάσεις για να μπει στο πανεπιστήμιο που διάλεξε. Οι θυσίες των γονιών δεν πήγαν χαμένες. Όμως ένα βιντεάκι, διάρκειας 4 λεπτών και 12 δευτερολέπτων, που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και γίνεται viral, αλλάζει τα δεδομένα.
Ένα βίντεο που ανέβηκε για πλάκα. 2 νέα παιδιά που κάνουν σεξ, ή ένα revenge porn… Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Οι σχέσεις καταστρέφονται, οι ισορροπίες διαταράσσονται. Οι ανατροπές πολλές και απρόβλεπτες. Ο πατέρας είναι περήφανος για τον γιό του. Η μητέρα θα κάνει τα πάντα για το παιδί της. Ο κολλητός του γιου, προσπαθεί να διατηρήσει τις ισορροπίες. Το κορίτσι ξέρει καλά σε τι κοινωνία μεγαλώνει. Και ο γιός;…
«Είμαστε πλέον στην εποχή των σόσιαλ μίντια, το έργο γράφτηκε το 2014 και έχει ήδη διαγράψει μεγάλη πορεία στην Αγγλία αλλά και σε όλο τον κόσμο. Το επίμαχο βίντεο λοιπόν αρχίζει να ξετυλίγει ένα γαϊτανάκι σχέσεων και συγκρούσεων… Το κείμενο είναι γεμάτο ανατροπές. Βασικά καταπιάνεται με το κομμάτι των γονιών και αυτοί στην ουσία είναι οι πρωταγωνιστές του έργου, παρουσιάζοντας δεξιοτεχνικά τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα παιδιά μας. Είναι ένα κινηματογραφικό έργο με 17 σκηνές και νομίζω ότι πιάνει πάρα πολύ έξυπνα το όλο θέμα. Οι θεατές φεύγουν αρκετά προβληματισμένοι από την παράσταση και αυτό μας ικανοποιεί ιδιαίτερα. Να σας πω επίσης ότι κλείνονται παραστάσεις και για σχολεία και αυτό είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον γιατί βλέπεις τους εφήβους να παρακολουθούν εκστασιασμένοι την παράσταση..».
Ευχαριστώ πολύ!!
Πληροφορίες παραστάσεων ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΝΕΟΣ ΛΟΓΟΣ, Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134, Τηλ. 2106453330, [email protected], www.studiomavromihali.gr