Βαθιά το χέρι στην τσέπη καλείται να βάλει μια ελληνική οικογένεια αν θέλει να απολαύσει διακοπές σε κάποιο νησί
«Όνειρο θερινής νυκτός» φαίνεται πως θα παραμείνουν φέτος οι καλοκαιρινές διακοπές σε κάποιο νησί για πολλούς Έλληνες, καθώς οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι για γερά πορτοφόλια, με την αύξησή τους να αγγίζει ακόμη και το 40%.
Αν και η κίνηση είναι αυξημένη φέτος για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, σύμφωνα με στοιχεία της ομοσπονδίας ταξιδιωτικών γραφείων καταγράφεται πτώση στην εγχώρια κινητικότητα κατά 15% σε σχέση με το 2023, γεγονός που αποδίδεται στο τεράστιο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε συνδυασμό με τη γενική ακρίβεια.
Διαφορά στις τιμές καταγράφονται σε ορισμένες περιπτώσεις μεταξύ και των διαφορετικών ταχύπλοων της ίδιας εταιρείας
Χαρακτηριστικό είναι ότι για να ταξιδέψει μία ελληνική οικογένεια με αυτοκίνητο στη Σκιάθο θα δαπανήσει 419 ευρώ, 430 ευρώ για Τήνο, 596 ευρώ για Χίο, 632 ευρώ θα χρειαστεί για Πάρο, ενώ για Ρόδο το κόστος των εισιτηρίων ξεπερνά τα χίλια ευρώ.
Οι ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι από το θέρος του 2022, όταν οι τιμές των καυσίμων έσπασαν κάθε ιστορικό ρεκόρ, δεν προχώρησαν σε άλλες αυξήσεις
Οι διακοπές απομακρύνονται ακόμη περισσότερο αν συνυπολογίσει κανείς πως οι τιμές στα καταλύματα είναι απλησίαστες και δεν υπάρχει δωμάτιο κάτω από 200 ευρώ.
Σε ένα πεντάστερο έξι διανυκτερεύσεις κοστίζουν για δύο άτομα 10.568 ευρώ, δηλαδή 1761 ευρώ η βραδιά, σε ένα τετράστερο ξενοδοχείο 2.848 δηλαδή ευρώ, δηλαδή 475 ευρώ η βραδιά, ενώ σε ένα τριών αστέρων 2.857, με την βραδιά να κοστίζει 476.
Όλα αυτά, ενώ οι τουρίστες συρρέουν από το εξωτερικό, αυξάνοντας τη ζήτηση και αναπόφευκτα και τις τιμές.
Οι ακτοπλόοι, σύμφωνα με ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ», υποστηρίζουν ότι από το θέρος του 2022, όταν οι τιμές των καυσίμων έσπασαν κάθε ιστορικό ρεκόρ, δεν προχώρησαν σε άλλες αυξήσεις. Ωστόσο, σημειώνουν ότι και φέτος η μέση τιμή των καυσίμων είναι 10% πάνω από πέρυσι, ενώ μια σειρά στοιχεία του κόστους, όπως μισθοί, ασφάλιστρα, ανταλλακτικά κ.λπ., αυξήθηκαν σε σύγκριση με πέρυσι λόγω πληθωρισμού.
Επίσης, υπογραμμίζουν ότι τα συμβατικά πλοία συνδέουν τα νησιά με την ηπειρωτική χώρα όλον τον χρόνο, με τους μήνες εκτός του Ιουλίου και του Αυγούστου να ταξιδεύουν με χαμηλές πληρότητες λόγω εποχικότητας. Όμως, τα κόστη λειτουργίας παραμένουν στα ίδια επίπεδα όλον τον χρόνο, καθώς είτε δέκα επιβάτες μεταφέρουν είτε χίλιους το καύσιμο είναι το ίδιο, ενώ και το ξενοδοχειακό προσωπικό μειώνεται τη χειμερινή περίοδο ελάχιστα σε σύγκριση με τη θερινή.
Πονοκέφαλος και η ενδονησιωτική συγκοινωνία
Δεν είναι μόνο οι τιμές των ακτοπλοϊκών από τα μεγάλα λιμάνια της Αθήνας που τραβούν την ανιούσα, αλλά αύξηση καταγράφεται και στα εισιτήρια των πλοίων που εξυπηρετούν τις ενδονησιωτικές γραμμές.
Στη γραμμή Πάρο- Νάξο, μια απόσταση μόλις 17 μιλίων μεταξύ των δυο λιμανιών, ένας επιβάτης θα πρέπει να καταβάλει με ταχύπλοο μέχρι και 33 ευρώ. Υπάρχει βέβαια και η λύση του συμβατικού που κυμαίνεται από 7-15 ευρώ ανάλογα το πλοίο.
Ο πόλεμος των ταχυπλόων, μάλιστα, τόσος σε κύριες γραμμές όσο και σε ενδονησιωτικές καλά κρατεί το φετινό καλοκαίρι, με τις τιμές να ανεβοκατεβαίνουν ανάλογα με το πόσα ταχύπλοα διαφορετικών εταιρειών συμπίπτουν τις ίδιες ημέρες στις γραμμές.
Παράλληλα, διαφορά στις τιμές καταγράφονται σε ορισμένες περιπτώσεις μεταξύ και των διαφορετικών ταχύπλοων της ίδιας εταιρείας. Τα παραδείγματα πολλά και ορισμένα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον:
Ενδεικτικά στη γραμμή Πειραιάς – Σαντορίνη η ημέρα ξεκινάει με εισιτήριο στα 89,70 και σταδιακά καθώς και άλλα ταχύπλοα άλλων εταιρειών «μπαίνουν» στη γραμμή μειώνεται μέχρι και τα 58 ευρώ τις απογευματινές ώρες.
Στη γραμμή Ηράκλειο – Μύκονος την μια ημέρα που το ταχύπλοο που συνδέει τους δυο προορισμούς είναι ένα, η τιμή του εισιτηρίου είναι στα 105,70 ευρώ, την επόμενη ημέρα που το ταχύπλοο αυτό αποκτά ανταγωνιστή με τιμή εισιτηρίου στα 79 ευρώ, τότε μειώνει και το δικό του εισιτήριο στα 83 ευρώ.
Στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη τις ημέρες που μόνο ένα ταχύπλοο ή μία εταιρεία με δυο ταχύπλοα εξυπηρετεί τη γραμμή η τιμή του εισιτηρίου είναι στα 92,70 ευρώ όμως η τιμή αυτή μειώνεται μέχρι και τα 59 ευρώ τις ημέρες που άλλο ταχύπλοο άλλης εταιρείας μπαίνει στη διαδρομή.
Οι διαδρομές με τις υψηλότερες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σύμφωνα με έρευνα της πλατφόρμας Vivanoda, η Ελλάδα αποτελεί την 11η πιο ακριβή χώρα της Ευρώπης σε τιμές. Η Τουρκία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισλανδία, το Μαρόκο, τη Μάλτα, την Ιταλία, τη Σλοβενία και την Πορτογαλία. Όλες αυτές οι χώρες έχουν σχετικά υψηλά ναύλα για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.
Βάσει της ίδιας έρευνας, οι διαδρομές που είχαν την μεγαλύτερη άνοδο (μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χλμ) ήταν:
- Πάρος – Σύρος: 101%
- Λέρος – Λειψοί: 73%
- Σίφνος – Φολέγρανδρος: 68%
- Μύκονος – Κουφονήσια: 58%
- Νάξος – Κουφονήσια: 29%
- Πάτμος – Πυθαγόρειο: 27%
Οι γραμμές που ισχύει το κρατικό ναυλολόγιο
Μιλώντας στο MEGA, o πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος, ανέφερε επί του θέματος: «Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτήριων των εταιρειών που είναι μέλη του ΣΕΕΝ βλέπουμε να είναι ίδιες από το 2022 έως και σήμερα στις βασικές γραμμές. Υπάρχει μικρή αύξηση 1 ευρώ κατά άτομο στην οικονομική θέση, στα γραμμές της Κρήτης λόγω της εφαρμογή του πανευρωπαϊκού περιβαλλοντικού τέλους».
Και πρόσθεσε: «Στην ακτοπλοΐα υπάρχουν γραμμές που ισχύει το κρατικό ναυλολόγιο, και υπάρχουν και γραμμές που είναι ελεύθερο το ναυλολόγιο. Σε αυτές υπάρχουν πολλές προσφορές από τα μέλη μας».
Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Παναγιώτης Γεωργιάδης, σχολίασε επίσης τις τιμές των εισιτήριων, που έχουν φτάσει στα ύψη.
«Οι καταγγελίες που έχουμε από καταναλωτές είναι κυρίως για τα εισιτήρια στις γρήγορες γραμμές. Ενώ στις συμβατικές γραμμές είναι σταθερές οι τιμές, έχουμε καταγγελίες αυξομειώσεις μάλιστα από τον χειμώνα», τόνισε χαρακτηριστικά.