Προκλήθηκαν αντιδράσεις για τα ερωτήματα 4, 10, 11, 20 και 25 – Η απόφαση από την αρμόδια Διοικούσα Επιτροπή του υπουργείου Παιδείας
Οι οικογένειες των υποψηφίων διαμαρτυρήθηκαν έντονα εξαιτίας των σφαλμάτων, που σημειώθηκαν στα ανωτέρω θέματα, είτε επειδή υπήρξαν αστοχίες στη διατύπωση είτε επειδή υπήρχαν περισσότερες από μία σωστές επιλογές.
Η αρμόδια Επιτροπή διευκρινίζει, επίσης, ότι «οι ερωτήσεις 4, 10, 11, 20 και 25 είναι διατυπωμένες ορθά και δεν επιδέχονται αμφισβήτηση ως προς τη σαφήνειά τους».
Ειδικότερα:
Στην ερώτηση τέσσερα (4) ζητείται η σημασιολογική διάκριση των προτεινόμενων ρημάτων που δεν επηρεάζεται από τον γραμματικό τύπο.
Ο τύπος οριστικής αορίστου «κατάργησε» είναι δόκιμος στα νέα ελληνικά.
Στην ερώτηση δέκα (10) ζητήθηκε συνώνυμο της λέξης «συμβολή» έτσι όπως αυτή εμφανίζεται στη ροή του κειμένου.
Όπως προκύπτει από τα συμφραζόμενα, αποφασιστική ήταν η «βοήθεια» του Βικέλα, δηλαδή η συνεισφορά του στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων.
Στην ερώτηση ένδεκα (11) ζητείται ποια από τις διαθέσιμες επιλογές δε δηλώνει σκοπό στο πλαίσιο των συμφραζομένων του κειμένου.
Ορθή απάντηση είναι η επιλογή «Δ.», που είναι βουλητική πρόταση. Οι βουλητικές προτάσεις διακρίνονται από τις τελικές και δεν εκφράζουν σκοπό.
Στην ερώτηση είκοσι (20) δε ζητήθηκε σημασιολογική διάκριση μεταξύ των ρημάτων χαιρετώ και χαιρετίζω.
Στην ερώτηση είκοσι πέντε (25) η ορθή απάντηση είναι η «Γ.».
Η εικόνα υπάρχει μέσα στην πρόταση που δόθηκε και διδάσκεται τόσο στο σχολικό βιβλίο της γλώσσας της Στ’ Δημοτικού όσο και στο ανθολόγιο της λογοτεχνίας (ενδεικτικά: Γιάννης Ρίτσος, “Πρωινό άστρο”, ερώτηση 1 στο Ανθολόγιο- ενότητα 3 σχολικού βιβλίου γλώσσας Στ’ Δημοτικού, Γιάννης Ρίτσος, “Η τελευταία Π.Α. εκατονταετία”, ερώτηση 2).
Η διατυπωθείσα άποψη ότι η εικόνα δεν αποτελεί σχήμα λόγου, αποκλείει την επιλογή «Δ.» ως ορθή απάντηση.