Σύγκρουση τρένων: Τα τρία εγκληματικά λάθη του σταθμάρχη και η δίωξή του από τον εισαγγελέα

larisa-trena-new

Για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες εξ αμελείας κατηγορείται μεταξύ άλλων ο Βασίλης Σαμαράς – H ολέθρια αλληλουχία και η ειδοποίηση που αγνόησε 17 λεπτά πριν την τραγωδία

Την προσωπική ευθύνη για το ολέθριο σφάλμα του, τους λανθασμένους χειρισμούς που έκανε το βράδυ της Τρίτης, οι οποίοι οδήγησαν στην φρικτή τραγωδία με τους 57 νεκρούς ανέλαβε ενώπιον του εισαγγελέα ο σταθμάρχης Λάρισας. Έστω και «στα πλαίσια που του αναλογεί» όπως ανέφερε σε τηλεοπτικές δηλώσεις του ο συνήγορος του κατηγορούμενου, ο 60χρονος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς παραδέχεται την κρίσιμη συμβολή του στην πολύνεκρη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.

Ο σταθμάρχης κλήθηκε να παρουσιαστεί στον αρμόδιο εισαγγελέα Λάρισας, όπου και απαγγέλθηκε εις βάρος του σειρά κατηγοριών, για σοβαρά αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα. Μετά από την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του σταθμάρχη, αναμένεται η παραπομπή της υπόθεσης στην Ολομέλεια του Εφετείου Λάρισας και η ανάθεσή της σε εφέτη ειδικό ανακριτή. Ο δε σταθμάρχης τελεί υπό προσωρινή κράτηση.

Συγκεκριμένα, εις βάρος του σταθμάρχη Λάρισας, Βασίλη Σαμαρά, ασκήθηκε κακουργηματική ποινική δίωξη για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες εξ αμελείας. Το μεσημέρι της Πέμπτης 2 Μαρτίου, ο σταθμάρχης παρέμεινε επί 10 λεπτά ενώπιον του εισαγγελέα και μετά από την απαγγελία των κατηγοριών έλαβε προθεσμία να απολογηθεί στον ανακριτή το ερχόμενο Σάββατο. Έως τότε θα παραμείνει κρατούμενος.

Σημειώνεται ότι η αρχική αντίδραση του σταθμάρχη ήταν η άρνηση, καθώς αποπειράθηκε να αποσείσει την ευθύνη από τον εαυτό του. Υποστήριξε ότι το δυστύχημα ήταν απόρροια λάθους του συστήματος διαχείρισης της κυκλοφορίας των τρένων. Ο σταθμάρχης είπε, μάλιστα, ότι συνειδητοποίησε τι είχε κάνει ο ίδιος όταν πληροφορήθηκε ότι υπήρξε σύγκρουση αμαξοστοιχιών. Σε δεύτερη φάση, ενώ αποκαλύφθηκαν και δημοσιοποιήθηκαν οι εντολές που έδωσε, ο σταθμάρχης ομολόγησε το μοιραίο λάθος του, το οποίο απέδωσε στην «κακιά ώρα». Επί της ουσίας, ο Βασίλης Σαμαράς παραδέχτηκε ότι τροχιοδρόμησε την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος γραμμή.

Κατά την προκαταρκτική έρευνα γύρω από το τραγικό συμβάν, οι εισαγγελικές αρχές σκοπεύουν να αναλύσουν, πέραν των ευθυνών του κατεξοχήν υπευθύνου, δηλαδή του σταθμάρχη, τις ενέργειες και τις παραλείψεις τρίτων, οι οποίοι συνδέονται με τη λειτουργία και το χειρισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ωστόσο, σε ό,τι αφορά στον σταθμάρχη, τα σφάλματα που του καταλογίζονται είναι κατ’ ουσίαν μία αλληλουχία κινήσεων και αποφάσεων. Διότι, όπως εξήγησε σε τηλεοπτική σύνδεση ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, ο σταθμάρχης στη Λάρισα παρακολουθούσε αμέτοχος την επιβατική αμαξοστοιχία να κινείται στο λάθος ρεύμα κυκλοφορίας -προς Αθήνα αντί για την «άνοδο» προς Θεσσαλονίκη- επί 5,5 χλμ.

Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε ο κ. Τερεζάκης, μετά από τις οδηγίες που έδωσε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας Intercity 62 (εντολές που αποκάλυψε το protothema.gr), ο σταθμάρχης φαίνεται πως αμέλησε να συμβουλευτεί τον πίνακα ελέγχου με τις απαραίτητες ενδείξεις και, άρα, δεν αξιοποίησε τις τεχνολογικές δυνατότητες που είχε στη διάθεσή του, προκειμένου να σταματήσει εγκαίρως τους συρμούς.

Συγκεκριμένα, ο κ. Τερεζάκης τόνισε πως «ο σταθμός της Λάρισας έχει τοπικό πίνακα χειρισμού σηματοδότησης. Πριν και μετά το σταθμό, σε κάποια απόσταση, υπάρχουν φωτοσήματα και αλλαγές που δείχνουν την παρουσία του τρένου. Το γιατί ο σταθμάρχης δεν μπόρεσε να παρακολουθήσει το τρένο σε όλη τη διαδρομή των 5,5 χλμ. μετά τον σταθμό, είναι θέμα της έρευνας που κάνει η επιτροπή».

Επιπλέον, ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΤΕ επισήμανε ότι «αν ο σταθμάρχης έβλεπε τον πίνακα ελέγχου στη διάρκεια του διαστήματος που χρειάστηκε το τρένο για να διανύσει 5,5 χλμ. θα μπορούσε να είχε δει ότι η επιβατηγή αμαξοστοιχία πέρασε στην αντίθετη διαδρομή». Αυτό ήταν το δεύτερο, εξαιρετικά σοβαρό σφάλμα του σταθμάρχη, μετά από την αρχική απόφαση να γυρίσει το κλειδί, ανακατευθύνοντας το τρένο, το οποίο τέθηκε κατευθείαν σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης.
Στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star την Πέμπτη 2 Μαρτίου, αποκαλύφθηκε ότι ο σταθμάρχης είχε ειδοποιηθεί ότι η εμπορική αμαξοστοιχία βρισκόταν στην ίδια γραμμή αλλά με αντίστροφη κατεύθυνση. Γεγονός που παρείχε στο σταθμάρχη το περιθώριο να ακινητοποιήσει τα τρένα και να ματαιώσει την επερχόμενη τραγωδία, την τελευταία στιγμή.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Star, ο σταθμάρχης της Λάρισας ενημερώθηκε στις 23:04 από τον σταθμάρχη Νέων Πόρων, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία βρίσκεται στη γραμμή καθόδου με κατεύθυνση προς την Αθήνα. Ο σταθμάρχης όμως δεν αντέδρασε ούτε τότε, μιας και παρέμεινε πεπεισμένος ότι είχε «κλειδώσει» το μοιραίο Intercity 62 κανονικά, στη γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη. Το ρεπορτάζ του Star αναφέρει πως η συγκεκριμένη επικοινωνία έχει καταγραφεί ηχητικά και σε βιβλίο, με τον σταθμάρχη μάλιστα να έχει απαντήσει στον συνάδελφό του από τον σταθμό των Νέων Πόρων, «όλα καλώς».

Σε μια παράπλευρη διάσταση της υπόθεσης, ο ποινικολόγος Αλέξης Κούγιας ισχυρίστηκε σε δημόσια παρέμβασή του ότι «υπάρχουν ενδείξεις πως ο σταθμάρχης είχε τοποθετηθεί στη συγκεκριμένη θέση με παρέμβαση πολιτικού. Η πληροφορία είναι άτυπη και με βάση το απόρρητο του δικηγόρου, αν δεν είμαι εντελώς βέβαιος, δεν επιθυμώ να καταστρέψω την πολιτική καριέρα του εν λόγω προσώπου».